Burger Partij Amersfoort ( BPA )

Fractie

College van B&W der Gemeente Amersfoort

T.a.v. mevrouw A. van Vliet-Kuiper

Stadhuisplein 1

3811 LM Amersfoort

 

Amersfoort, 18 December 2002

Vragen:

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

Op grond van artikel 37 Reglement van Orde voor de Raad, wil de Burger Partij Amersfoort ( BPA ) graag de volgende vragen aan het College van B&W stellen.

Inleiding:

Het Gehandicapten en Patiënten Platform Amersfoort ( GPPA ) loopt over van de klachten m.b.t. de Regiotaxi.

In de AC van 13 december jl. staat vermeld dat de Regiotaxi het vervoer moet verbeteren en dat de Gemeente de klachten zat is. Voorts staat tot onze grote verbazing vermeldt dat een onderzoek van het gewest in oktober geen aanleiding gaf tot het nemen van maatregelen. Werkelijk onbegrijpelijk!

Het Gehandicapten en Patiënten Platform Amersfoort (GPPA) heeft bij het aangaan van de contracten met de Regiotaxi in de gesprekken met de wethouder Geluk ( CDA ) en de ambtelijk medewerker van de WVG steeds gepleit voor goed aangepast en bruikbaar vervoer voor met name de groep mensen die afhankelijk is van een rolstoel of andere fysieke beperkingen kent. Dit vervoer werd door Mobinet (Bestax) tot 2002 verzorgd en verliep slecht: nooit op de afgesproken tijd, onvriendelijke behandeling, niet willen vastzetten van rolstoelen, veel te lange combinatieritten etc.etc.

En wat er nu gebeurt met de Regiotaxi, daarover kunnen we boeken vol schrijven van wat er fout gaat. Als bestuursleden van het GPPA maken we regelmatig mee dat we geen ritten kunnen boeken, vaak moeten we een kwartier wachten voor er telefonisch contact is ‘want al onze medewerkers zijn in gesprek’, of ze komen met een gewone taxi in plaats van met een rolstoeltaxi ,of ze laten je steeds vele malen de afgesproken wachttijd wachten waardoor je dan te laat voor een vergadering of voor een begrafenis komt en de rit niet meer door hoeft te gaan.

Ook van andere gehandicapte burgers krijgen we vele slechte ervaringen aangereikt. Regelmatig worden we in paniek gebeld met de vraag of wij iets aan de situatie kunnen doen als mensen maar niet opgehaald worden en naar huis moeten voor medicijnen of toilet wat voor een aantal gehandicapten alleen maar thuis kan. Soms hebben gehandicapte burgers zo vaak een slechte ervaring met dit vervoer voor gehandicapten, dat men er geen gebruik meer van durft te maken.

En wat moet je doen als je alleen maar thuis kunt slapen en de Regiotaxi weigert een rit aan te nemen, zelfs als je de heenreis al dagen van tevoren geboekt hebt om zeker te zijn van vervoer. Volgens de richtlijnen van de Gemeente is de Regiotaxi dan verplicht om een ander bedrijf in te schakelen maar dat doet het bedrijf niet. Aan de telefoon wordt ons dan verteld dat we een klacht kunnen indienen, maar wat heb je aan een klacht indienen bij een bedrijf dat de gewone afspraken al niet nakomt? Wat heb je aan het indienen van een klacht als je eerst nog niet weet hoe je thuis moet komen omdat de Regiotaxi maar niet komt?

Het Gehandicapten en Patiënten Platform Amersfoort heeft elke maand de knelpunten in het overleg met de Gemeente gemeld en haar bezorgdheid over de gang van zaken niet onder stoelen of banken geschoven. Maar kennelijk is onze Gemeente zelf behoorlijk gehandicapt. Minstens moet ze doof of blind zijn want hoe kan het gewest recent zeggen dat er in oktober geen aanleiding was om maatregelen te nemen. Is de weg van Gemeente naar gewest en vice versa dan zo ontoegankelijk en vol obstakels?

Aan het slot van het artikel in de krant zegt u dat de Regiotaxi naar eigen zeggen op de goede weg zit. De goede weg van de Regiotaxi is alleen wel een andere dan die van de gehandicapte Amersfoorters.

( brief van de voorzitter GPPA , mevrouw Nel van den Berg aan de BPA )

De BPA wil graag aan het College de volgende vragen stellen:

  1. Kan het college van B en W bevestigen of bovenstaande situaties ( waar onze gehandicapten Burgers dagelijks mee te maken hebben ) voor u redenen zijn om ongerust te zijn over het Amersfoortse voorzieningen nivo ?
  2. Kan het college van B en W bevestigen of bovenstaande situaties ( waar onze gehandicapten Burgers dagelijks mee te maken hebben ) voor u redenen zijn om beter te gaan luisteren naar en communiceren met de GPPA ?
  3. Wat denkt het College hieraan te gaan doen ? ( op zeer korte termijn, want de feestdagen staan letterlijk voor de voordeur van de Amersfoortse gehandicapten Burgers )
  4. Wordt het na uw mening eens geen tijd dat er op zeer korte termijn in het Stadhuis versterking plaats gaat vinden op politiek en ambtelijk nivo op dit beleidsterrein van de Sociale Zekerheid en Welzijn ?
  5. De vorige vragen van de BPA over het personele beleid van de gemeente waren binnen 48 uur beantwoord. De BPA rekent in dit zeer urgente geval ook op snelle beantwoording.

In afwachting van uw spoedige schriftelijke beantwoording, ( naast uw antwoord op papier, uw antwoord graag ook in een Word.doc aan : vanwegenjoh@hetnet.nl. )

 

Namens de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

Ing. J.J.W. van Wegen.

 

 

 

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden 14 januari 2003)

  1. De ernstige klachten over de dienstverlening van de Regiotaxi zijn ons bekend. Uiteraard zijn deze klachten reden om ons zorgen te maken over het niveau van dienstverlening.
  2. Er zijn altijd redenen om goed te luisteren naar en communiceren met het GPPA en na te gaan of hierin verbetering mogelijk is. Met betrekking tot de Regiotaxi hebben wij goed naar het GPPA geluisterd.
  3. U verwijst in uw toelichting naar een artikel in de Amersfoortse Courant van 13 december 2002. Daarin staat dat een onderzoek van het Gewest in oktober geen aanleiding gaf tot maatregelen. Dit terwijl het GPPA de klachten meermalen bekend had gemaakt bij de gemeente. Het is zowel ons als het Gewest niet bekend op welke informatie de Amersfoortse Courant deze mededeling baseert. Het bericht komt niet overeen met de werkelijkheid. De klachten van het GPPA en reizigers uit andere gemeenten zijn in het ambtelijk en bestuurlijk overleg over de Regiotaxi meermalen aan de orde geweest. Ook het Gewest Eemland was ervan op de hoogte. Het GPPA is hiervan op de hoogte gesteld. Er zijn maatregelen genomen.

  4. Wij zijn vertegenwoordigd in de stuurgroep Regiotaxi, waarin naast onze gemeente ook de andere Eemlandse gemeenten en de provincie Utrecht vertegenwoordigd zijn. In november en december hebben wij samen met de andere opdrachtgevers meerdere overleggen gevoerd met de vervoerder over de toekomst van de Regiotaxi. Daarbij hebben wij duidelijk gesteld dat ‘harde’ klachten (mensen veel te laat of niet ophalen) niet meer mogen voorkomen. Voor het verbeteren van andere klachten, onvolkomenheden en tekortkoming is een termijn gesteld van drie maanden vanaf 15 november. De vervoerder is ervan doordrongen dat harde klachten niet meer mogen voorkomen. De Regiotaxi gaat zich meer richten op de doelgroepen dan op vervoer van overige OV-reizigers, waardoor het systeem beter beheersbaar wordt. De vervoerder heeft uitgesproken weer een succes van de Regiotaxi te willen maken. Aan een goede monitoring wordt gewerkt, zodat in de toekomst problemen sneller kunnen worden gesignaleerd.
  5. Wij zijn niet van mening dat versterking op politiek en ambtelijk niveau op dit terrein de problemen met de Regiotaxi hadden kunnen voorkomen.
  6. Wij nemen hiervan kennis.